close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עדיף שתי ציפורים ביד- הכל על תואר כפול, חד-חוגי ודו-חוגי

מערכת שורשכה אייר, תשעה14/05/2015

לימודי תואר ראשון מאפשרים לנו לבחור בין במסלול חד-חוגי, דו-חוגי או תואר כפול. מה ההבדלים בין מסלולי הלימוד השונים ולמי הם מתאימים? בכתבה הבאה נעשה סדר

תגיות:
ההחלטה מה כדאי ללמוד היא החלטה לא פשוטה, על אחת כמה וכמה כאשר מוצעים לנו כמה מסלולים. האם כדאי ללכת על מסלול חד-חוגי בו נתמקד במקצוע בודד, דו-חוגי בו נרוויח ידע רוחבי במספר נושאים, ואולי בכלל שווה לבחור בתואר כפול? ישנם יתרונות בלימודי כל אחד מהמסלולים, וישנם גם חסרונות. במסלול חד-חוגי הלימודים הם נרחבים יותר ומאפשרים להתמחות בתת תחום מסוים, המסלול הדו-חוגי מציע לימודים בשני מקצועות שונים ללא הגדלת מסגרת שעות הלימוד ואילו סטודנטים לתואר כפול מסיימים עם שני תארים מלאים.

ההבדלים בין סוגי המסלולים
מסלול לימודים חד-חוגי מיועד לסטודנטים שבחרו ללמוד בעיקר מקצוע עיקרי אחד. היתרון בבחירת מסלול חד-חוגי הוא התעמקות בתחום הנבחר והיכולת להתמחות באחד מתחומי המקצוע כבר במסגרת התואר הראשון. לדוגמה, במסלול הלימודים החד-חוגי במרכז הבינתחומי בהרצליה, לקראת תואר במנהל עסקים, ניתן להתמחות בנושאים כמו מימון, שיווק, מדעי הרשת או חשבונאות. סטודנטים לתואר במדעי המחשב יכולים להתמחות באבטחת מידע או בפיתוח משחקי מחשב. לימודים במסגרת מסלול חד-חוגי מהווים במוסדות לימוד אקדמיים רבים יתרון בקבלה לתארים מתקדמים.

סטודנטים במסלול חד-חוגי יכולים להרחיב את אופקיהם באמצעות לימודי העשרה מתחומים אחרים, בהיקף מצומצם. ישנם מוסדות אקדמיים בהם מסלול זה נקרא ראשי-משני. בתעודה המתקבלת בסיום הלימודים מצויין רק שמו של המקצוע הראשי. לדוגמה, בתואר חד-חוגי בפסיכולוגיה אפשר לעשות התמחות במנהל עסקים, בהיקף קטן יותר מלימודים דו-חוגיים מלאים.

מסלול דו-חוגי, לעומת זאת, כולל לימודי ליבה מלאים ושווים בשני תחומים. בתעודה יצוינו שני התחומים שנלמדו ולא תדרש השלמה להמשך לימודים באף אחד משני התחומים. "המחיר" של בחירה במסלול דו-חוגי היא ויתור על התמחות במקצוע הראשי, תמורת התמחות בתחום שונה. באוניברסיטת תל אביב, לדוגמה, קיימת תוכנית מובנית המשלבת לימודי משפטים ולימודי מדעי הרוח במתכונת דו-חוגית.

תואר כפול או מסלול דו-חוגי?
ההבדל המרכזי בין תואר כפול לתואר דו-חוגי הוא היקף הלימודים והחומר הנלמד במסגרת המסלולים השונים, וכתוצאה מכך גם במספר התעודות שהסטודנט יקבל בסיום הלימודים.

היקף השעות הנדרש לסיום תואר דו-חוגי דומה ללימודי תואר חד-חוגי. בתואר כפול לעומת זאת מספר שעות הלימוד גדול באופן משמעותי, כיוון שכאן למעשה לומדים שני תארים ראשונים שלמים במקביל. תואר דו-חוגי נלמד לרוב במשך 3 שנים, בדומה לתואר ראשון חד-חוגי ומקיף פחות חומר מאשר בתואר הכפול. במרכז הבינתחומי הרצליה, למשל, ניתן ללמוד תואר כפול במנהל עסקים ופסיכולוגיה כאשר את שני התארים מסיימים ללמוד בתקופה של 4 שנות לימוד.  

בתואר דו-חוגי, הסטודנט יקבל תעודה אחת– תואר ראשון שמחולק למקוצעות אותם בחר (לדוגמא, סטודנט שלמד תואר דו-חוגי בכלכלה ומנהל עסקים, יקבל תעודה שבה מצוין "תואר ראשון דו-חוגי בכלכלה ומנהל עסקים"). בתואר כפול, הסטודנט יסיים את הלימודים ויקבל שני תארים ראשונים – שתי תעודות. ישנם מוסדות אקדמיים המאפשרים תכנית לימודים לתואר ראשון במספר מסלולים – חד-חוגי, דו-חוגי או תואר כפול.

מה עדיף?
לשאלה מה עדיף חד/דו-חוגי או תואר כפול – התשובה היא: תלוי לאיזו מטרה. לימודי תואר כפול מזכים בשני תארים ראשונים מלאים בזמן קצר יותר מאשר לימוד כל תואר בנפרד.

סיבה נוספת לעשות תואר כפול או דו-חוגי היא כדי להשאיר הזדמנויות פתוחות לעבוד במקצועות שונים. לדוגמה, מי שלומד לתואר כפול במנהל עסקים ופסיכולוגיה, יוכל להשתלב בכל אחד משני המקצועות לאחר הלימודים. במקרים רבים המקצוע הנוסף שנרכש יכול להוות יתרון משמעותי ביותר בעבודה ובקידום הקריירה.

מצד שני, לימודי תואר כפול נחשבים לאינטנסיביים. למעשה לומדים שני תארים בתקופה של כ-4 שנים, תארים שאם היו נלמדים זה לאחר זה היו נמשכים שש שנים לכל הפחות. לימודים במסלול חד-חוגי מאפשרים העמקה בתחום לימודים ספציפי וממוקד וסוללים את הדרך לתארים מתקדמים. במידה והמטרה היא אכן העמקה בתחום מסוים והמשך לימודים לתואר מתקדם באותו התחום, ייתכן ומסלול חד-חוגי עדיף.

נושאים משלימים או נושאים שונים?
לרוב, אלו הבוחרים ללמוד במסלולים דו-חוגיים או תואר כפול בוחרים במקצועות משלימים או כאלו בעלי זיקה חזקה ביניהם. לבעלי תואר דו-חוגי בכלכלה ומנהל עסקים, למשל, קיים יתרון משמעותי בשוק העבודה בנושאים מסוימים. לימודי משפטים המשולבים עם כלכלה או פסיכולוגיה מעניקים יתרון עבור הסטודנט במידה ויעבוד כעורך דין, זאת מכיוון שבידו הכשרה והתמחות נוספת היכולה לקדמו.

אפשר גם ללמוד שני תחומים רחוקים יותר. במקרה כזה אפשר ללמוד תחום מסוים כדי ללמוד מקצוע שמתאים לקריירה הרצויה ותחום נוסף בשביל העניין, או ללמוד שני מקצועות ולהשאיר את ההחלטה במה לפתח קריירה להמשך החיים - לדוגמה לימודי מזרח אסיה וספרות.

ישנן כמה החלטות חשובות שיש לעשות לקראת הלימודים האקדמיים – בחינת מסלולי הלימוד והתארים הקיימים. מסלולים דו-חוגיים יקנו יתרון מסוים ללומדים בחיפוש עבודה וקידום קריירה, תארים כפולים יאפשרו לסטודנטים לקבל שני תארים בזמן מעט יותר ארוך מהלימודים הנדרשים לקבלת תעודה אחת, ואילו לימודים במסלול חד-חוגי יאפשרו התמחות מקצועית ויקלו בקבלה לתארים מתקדמים.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה